hemmapappa

Alla inlägg under mars 2010

Av Billy - 31 mars 2010 18:49

Skulle köra till Björnlunda för att handla lite mat..


Möttes av denna skylt ungefär halvvägs: och en lång lång raksträcka med vatten på vägen.


Stod inte att vägen var avstängd men det hade ju såklart varit klokt att inte fortsätta... förstod vi efteråt. Det blev jävligt djupt i mitten av vägen. Allt vatten slet loss en plastkåpa som sitter under bilen.



Vem var dummast?

Dumt av oss att fortsätta trots varningsskylten, eller dumt av vägverket och inte stänga av vägen om den inte är körbar?


Hur som helst så är det semilagat med silvertejp just nu. Smutsen som jag var tvungen att torka bort för att få silvertejpen att fästa, gjorde jag med en (oanvänd) blöja som passande nog låg i bilen.


Heja hobbymeck!!!

Av Billy - 31 mars 2010 12:34

Igår ringde jag runt till olika försäkringsbolag för att ta reda på årets premier för min kära motorcykel som snart ska ställas i trafik. Intressant tycker jag. Kanske för att jag är yrkesskadad då jag jobbar för ett av de största bolaget, - If.



Det första bolaget jag ringde var Gjensidige.

Fick en premie för en årsförsäkring (en som inte går att ställa av) på 9 999kr/år. En jämn och fin summa. För den avställningsbara försäkringen skulle jag få betala 11 710kr/år. Tack men nej tack.


Det andra bolaget jag ringde var Länsförsäkringar.

Där möttes jag av en telefonsvarare som sa: Vi har öppet vardagar mellan kl 9.00-17.00, har jag för mig det var. Välkommen in på 2000 talet LF. Folk vill kunna ringa efter sin egen arbetstid. Jösses så 50-tal. Tack men nej tack.


Det tredje bolaget jag ringde var Folksam.

Efter jag gett handläggaren mitt registreringsnummer, personnummer och info om vad jag ville ha så började hon räkna. Jag möttes av ett nervöst och obekvämt intryck när hon sa:  

- Ja, ehh, ja du, alltså, det här blev ju inte direkt gratis inte. Ehh, ja alltså, vi vill ha 7 343kr/år för en avställningsbar försäkring.

- Ja men du, det är ca 2 500kr billigare än vad jag betalade förra året, och när jag kollade med er förra året skulle ni ha över 11 000kr för samma försäkring. Så, speciellt dyrt var det inte.


Det fjärde bolaget jag ringde var min arbetsplats, If.

Samma procedur, ut med registreringsnummer och personnummer, och så skulle handläggaren kolla. - "OJ, det här ser konstigt ut. Du, vänta ett tag, det här måste jag kolla upp. Vänta kvar!" Inte RIKTIGT det man vill höra från en handläggare. Vad är det som är fel? Är det allvarligt? Vad är det som har hänt? Jag väntade i ca 3 minuter, sen kom handläggaren tillbaks. - Hej igen, så där, ursäkta att du fick vänta. Då var det fixat... JO, ok, vi vill ha en premie på 8 700kr per år. Det är billigare än din premie förra året.


Visserligen bra med lägre premie än förra året. Men ingen förklaring till vad som var så in i helvete konstigt att jag var tvungen att sitta och vänta i 3 långa minuter. Varken före eller efteråt.


Gårdagens två lärdomar:

1. Säg för allt i världen inte att, du själv tycker att en viss premie är dyr. Kunden får avgöra det själv.

2. Säg för allt i världen inte att något med mina försäkringa är tokigt, och inte förklara vad det är.


Vi hörs!

Av Billy - 31 mars 2010 10:00

Tjena!


Nu kan jag inte hålla mig längre. Jag föll för grupptrycket, och kände mig tvingad till att göra som alla andra föräldralediga. - Starta en blogg.


Har i och för sig bloggat en del tidigare, men det har alltid slutat i pannkaka eller brist på motivation. Får se hur länge den här bloggen får leva. Antagligen fram tills jag börjar jobba i höst igen.


Normalt sett brukar jag vara relativt osugen att göra saker som alla andra gör, typ sitta på fasta platser vid matbordet (vägrar av princip), alltid äta tacos på fredagar (har testat men inget för oss) men just i bloggfallet så är det precis tvärtom. Här vill jag vara en äkta bloggande föräldraledig.   


Den här bloggen kommer nog innehålla mestadels vardagstankar, och även lite dagligt whine som jag tänkte låta sambon slippa höra. Ja vi får se vart det bär av. Nu är bloggen igång iallafall.


Angående topbannern så gjorde jag den igår, och blev rätt nöjd. Placerade in den här på bloggen, och insåg att jag inte alls döpt bloggen till "PAPPAledig" utan "hemmapappa". Big misstake, men det är sånt som kan hända i en stressig lansering  . Får ta och ändra den vid tillfälle. Eller?


Vi hörs!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

En blogg om min pappaledighet.

Välkommen!

Omröstning

Vilket lag vinner fotbolls VM?
 Tyskland
 Brasilien
 Holland
 Spanien
 Italien
 Sydafrika
 Argentina
 England
 Portugal
 Annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Senaste inläggen

Gästbok

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards